onsdag 11. januar 2012

FLASKEPOST FRA P av Jussi Adler-Olsen

Carl og Assad er på gang igjen. Denne gangen kommer det en flaskepost inn på Carls kontor. Etter flere år på et kontor i Scotland, og kanskje enda flere i havet, er brevet ganske ødelagt. Saken ser håpløs ut, og Carl tar fatt på en ny sak. Men Assad og Rose gir seg ikke. De klarer å tyde brevet, og det viser seg at saken er mer seriøs og alvorlig enn først antatt.

En mann lurer religiøse familier, og kidnapper to av barna deres. Han krever løsepenger, og slipper kun ett av barna. For å vise hvem som er sjef. Til gjengjeld må familien aldri nevne noe om dette til noen. Og utrolig nok har et utall familien gjennomgått det samme. Assad og Carl er på sporet, men det blir vanskeligere enn de hadde trodd.

Og nok en gang viser Assad nye sider ved seg selv. Denne gangen er han mye mer voldelig enn før, og det kommer godt med. I tillegg kommer den utrolig irriterende søsteren til Rose, Yrsa, innom når Rose tar seg noen fridager. Og guttene som hele tiden har irritert seg over Rose, blir overlykkelige over å få henne vel tilbake.

Denne boken er den desidert beste av de som er kommet ut! Den er litt treg i starten, men når den først har kommet i gang, er det spenning til siste slutt. Så nå gleder jeg meg helt enormt til nest bok kommer. Og hvem vet, kanskje vi får vite Assads hemmelighet? Jeg er så nysgjerrig! Det er noe mystisk med den mannen. Utenpå er han en uskyldig og harmløs innvandrer fra Syria, som koker te og brenner røkelse. Men når han og Carl er ute i bushen, er han et villdyr! Jeg ville ikke møtt den mannen i et smug, for å si det sånn. :P
Absolutt et must å få med seg!

5 kommentarer:

  1. Eg ser at du har lese mange av dei same bøkene som eg. Denne boka kom på førsteplass då eg "kåra" den beste boka eg las i fjor.

    SvarSlett
  2. har valgt Harry Hole og hans utvikling i bøkene som særemne
    skulle gjerne ha fått noen tips av deg.
    takk

    SvarSlett
    Svar
    1. Jussi skriver bare helt fantastisk! Tror han og Nesbø er mine favoritter.
      Beklager at jeg svarer så sent, men jeg hjelper mer enn gjerne til! Skrev selv om Harry Hole og utviklingen gjennom serien til mitt særemne. Håper det ikke er for sent enda.:)

      Slett
  3. hva er hele navnet til rose? trenger det til en skoleoppgave

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Beklager, men det husker jeg ikke. Har ikke boka her for å sjekke, da jeg lånte den sist. Håper du finner det ut, og lykke til med oppgaven!

      Slett