lørdag 7. april 2012

JOURNAL 64 av Jussi Adler-Olsen


Assad er herved tilbake! For denne gangen føler jeg det er mest Assad. Joda, Carl blir nesten drept flere ganger, og får endelig, den nok så slitte, "elsker-nøkkelen" hos Mona. Men det er liksom Assad som denne saken tærer mest på. Og jeg er utrolig spent på bakgrunnen hans består av. For Assad er en skikkelig hemmelighetsfull fyr. Men han har sine øyeblikk. Kommentarene og sammenligningene henger løst. Det meste som skjer i Danmark og i denne saken kan sammenlignes med dromedarer og Syria.

Det som kanskje skremmer Assad mest, er at er så oppegående og godt land som Danmark har gjort så forferdelige ting mot kvinnene. Fra begynnelsen av 50-tallet og frem til i dag har en gjeng med ekle mannfolk, som kaller seg leger, sortert ut hvem de mener er godt egnet til å få barn. Utlendinger, narkomane, prostituerte, "dumme", og trygdede for å nevne noen, er ikke godt nok egnet til å få barn. Staten Danmark taper penger på dem, og befolkningen er ikke smart nok. Derfor har disse legene utført en rekke aborter og steriliseringer av kvinner, uten deres tillatelse og viten. Deretter ble de sendt til en anstalt på en øy der de blir pisket rundt. Dette er hele kjernen i saken som nå har kommet ned på kontorene i kjelleren til Avdeling Q.

Denne saken tærer like mye på Avdeling Q, som det gjorte på Nete. Hun var en av de uheldige på 50-tallet. Tilfeldige møter og ganske mange uskyldige hendelser, gjør at ungdomsårene ikke ble helt som forventet. Men redningen kom, selv om hun forble barnløs. Hevnen er ikke så søt som mange kanskje ønsker seg. Men det er vel selve planleggingen som er den mest spennende delen, og samtidig vise at det kan bli folk av hvem som helst. Bare de får den rette hjelpen.

Hele denne saken viser hvor villige gamle gubber er til å dekke over sine handlinger, for å få nyte rampelyset. Og politikk er fantastisk korupte saker.

Jeg ble nesten litt sint når jeg leste boka. Noe som kanskje var det Adler-Olsen ville. At gamle gubber får holde på sånn i så lang tid, og uten at noen satte spørsmålstegn ved det. Og bare for at de mener de har rett til å "redde den Danske stat", gjør at jeg blir kvalm. Jeg vet ikke om dette er basert på virkelige hendelser, men jeg er sikker på at en plass i verden har dette, til en viss grad, skjedd. Uten tvil. Dessverre er noen mennesker så skrudd, at de mener de har et "ansvar overfor verden".

Anbefales virkelig! Selv om jeg likte den forrige litt bedre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar